Osteopathie bij lage rugklachten

28/10 2015 07:37

De meest voorkomende klachten die wij bij ons in de praktijk zien, zijn schouder-, nek- en lage rugklachten. Uit cijfers blijkt dat maar liefst 60% tot 90% van de bevolking ooit last krijgt van lage rugpijn en dat jaarlijks 5% van de bevolking daadwerkelijk hinder ondervindt van pijn in de lage onderrug. Als lage rugklachten worden veroorzaakt door bewegingsverlies in het lichaam zijn deze goed te behandelen door middel van osteopathie. Dat zien we dagelijks bij ons in de praktijk, maar dit blijkt ook uit een aantal internationale onderzoeken die de afgelopen jaren zijn gedaan.

Oorzaken lage rugpijn

Vaak is de pijn gelokaliseerd in de lage rugspieren of rond de wervels, maar lage rugklachten kunnen ook voorkomen in combinatie met bijvoorbeeld uitstraling naar het been en/of pijn in de bilspier. Pijn in de onderrug kan verschillende oorzaken hebben. De oorzaak van de rugpijn hoeft niet te liggen in de lage rug zelf, maar kan bijvoorbeeld ook komen door:

• Instabiliteit van het bekken
  • Spanning in bepaalde organen, zoals baarmoeder, darmen, nieren en de prostaat
  • Blokkeringen van het wervelkolom
  • Beperkt functioneren van de heup
  • Slechte houding en beweging

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van oorzaken voor lage rugklachten. Een onderzoek bij de osteopaat wordt dan ook niet alleen lokaal op de plek van de pijn uitgevoerd, maar zal het gehele lichaam behelzen. Na dit uitvoerige onderzoek kan de osteopaat een uitspraak doen of een osteopathische behandeling mogelijk is (alleen als de klachten hebben te maken met de beweeglijkheid van het lichaam).

Onderzoeken wijzen uit: osteopathie bij lage rugklachten effectief

Omdat een osteopaat zeer gericht op zoek gaat naar de oorzaak van de lage rugklachten is een behandeling in veel gevallen effectief. In de afgelopen jaren zijn er meerdere onderzoeken gedaan naar de effectiviteit van osteopathie bij acute en chronische pijnklachten in de lage rug. De uitslagen van deze onderzoeken spreken voor zich, osteopathie vermindert de pijn en verbetert het functioneren van de patiƫnten.

Alle onderzoeken inclusief de conclusies kunt u nalezen op de website osteopathie.nl.